fbpx
Facebook

Üzemanyaghiány vagy útválasztó energiahordozók közt?

Az elmúlt napokban megtapasztalhattunk saját bőrünkön, hogy az üzemanyag szállítás infrastruktúrájába valamilyen hiba történik, pillanatok alatt hiány alakulhat ki. Az üzemanyaghiány milyen következményei lehetnek mindennapjainkban? Megtörtént-e volna ilyen, ha elektromos vagy hidrogénes autókkal közlekednénk? Mi ennek a tanulsága az autóiparnak, energetikai cégeknek vagy akár a kormányoknak?

Üzemanyaghiány egy MOL kúton
Készlethiány egy budapesti MOL kúton

A külföldi import elmaradása pillanatok alatt oda vezetett, hogy a hagyományos fosszilis üzemanyagok elfogytak a magyarországi töltőállomásokról. Eközben az elektromos autó tulajok nagy vigyorral haladhattak el a kígyózó kocsisorok mellet, amik a benzinkutakon kialakultak. Pár nap kellett ahhoz, hogy a MOL elmondása szerint az autósok, a kutjaik egynegyedét kiürítsék. Ez több százezer liter üzemanyagot jelent, amit már kvázi nem tudtak után pótolni olyan gyorsan, mint amilyen gyors a fogyás volt. Rengeteg tényező közre játszott ehhez a problémához, például a Magyarországról kieső üzemanyagimport, mivel hatósági ár miatt nem érte meg külföldről üzemanyagot beszerezni, a százhalombattai finomító leállása karbantartás miatt, vagy a logisztikai kapacitási gondok. De elő fordulhatott volna ilyen, ha nem ennyi benzines és gázolajos járművet használnánk?

 

Rengeteg alternatívája létezik a hagyományos fosszilis üzemanyaggal hajtott Otto vagy Diesel motoroknak. Ott vannak például a villanyautók vagy a hidrogén cellás autók. A legnagyobb hátrány az elektromos autókkal, talán a legnagyobb gond az lenne, hogy a mostani áramhálózat infrastruktúrája egyszerűen fizikálisan nem bírná el, hogyha a jelenlegi Magyarországon több mint 4 millió forgalomban lévő autót fel raknánk tölteni. Meg itt is felvetődik a kérdés, hogy az elektromos áram, amivel töltjük autóinkat, az honnan származik? Mert például a megújuló energia Magyarország még a teljes energia termelés 20%-át sem teszi ki. Nagyrészben nukleáris és más fosszilis energiahordozókból állítják hazánkban elő a villamos energiát.

Magyarország villamos energia termelése elmúlt 12 hónapban

Tehát a villamos infrastruktúra még nincs meg az elektromos autók korához, de akkor milyen más megoldást lehetne a véges fosszilis üzemanyagok helyett addig is alkalmazni?

A vízre úgy lehet tekinteni, mint a nap vagy szél energiára, ez egy megújuló forrás, ami végtelen, mivelhogy földünk felszínének 71%-a víz. A hidrogénnel hajtott autók üzemanyag megtalálható a vízben, mint ahogy a kémiai vegyjele H2O is mutatja. Szóval a vízből előállítható üzemanyag korlátlan. Bár az elektrolízis általi víz molekulák szét választása igazán energia igényes folyamat, de benzin és a gázolaj előállítása is szintén igényel valamennyi plusz energiát. A hidrogénnek az óriási előnye, hogy tudja használni a már meglévő üzemanyagkút hálózatot, pont ugyan úgy tankerrel szállítható, mint a benzin. A vízzel csökkenthető az üzemanyaghiány kialakulásának lehetősége.

 

Ezen felül ugyanúgy, mint a régimódi üzemanyagokkal, percek alatt tele tankolható egy autó.  Fontos geológiai előnye, hogy mivel vízből lehet előállítani, így például még hazánk sem feltétlenül szorulna importra az ország adottságai miatt, ellentétben a kőolajból előállított üzemanyagokkal szemben. Mivel a meglévő benzinkutak infrastruktúráját lehetne használni, így nem terhelné az áramhálózatot. Ezek mellett a hidrogént tankoló autók, egyetlen kibocsátott mellékterméke a víz, ami ártalmatlan.

Hidrogénnel hajtott autó tankolása

Először lehet furcsán hangzik, hogy a hidrogénes autók üzemanyagok vízből jön és vízzé lesz. Teljesen máskép működik, mint az eddig megszokott üzemanyagok, de talán ez tudja legjobban kihasználni a már meglévő infrastruktúrát és terelné a közlekedést a zöld energia felé.

De ha ez ugyanúgy a meglévő üzemanyag hálózatot használja, akkor felvetődik a kérdés, hogy miért ne fordulhatna elő ugyan olyan hiány mint 2022 decemberében a magyar kutakon. Egyszerű a válasz, ha nem kell a fűtőanyagot, hidrogén esetében a vizet, benzin és dízel esetében a kőolajat import útján beszerezni, akkor az ellátás akadálymentes, és emiatt garantált.

 

Jelen pillanatban a hidrogén előállítása is tudja terhelni az áramhálózatot, az elektrolízis használatához, de ha tudjuk megújuló energia hordozóinkat még bővíteni, akkor ez a folyamat is tud egyre jobban fenntarthatóbbá válni. Fontos, hogy a közvetlen kémiai folyamatok közben hidrogén előállítása során csak hidrogén és oxigén keletkezik, nincsen más üvegház hatású gáz mint a kőolaj finomítás során. De egy biztos, hogyha járműveink kevesebb üvegházhatású gázokat tudna kibocsátani, akkor már városaink levegő minősége javulhatna, ami meg rengeteg negatívumot okoz jelen pillanatban egészségünkre.

 

Ha az emberi szervezetünk működéséhez elengedhetetlen a víz, akkor miért ne használhatnák autóink is?

Top Bejegyzések

A pH elengedhetetlen szerepe a vízkezelésben

Az ivóvíz- és szennyvíztisztító rendszerek döntő szerepet játszanak az egészséges közösségek és az egészséges ökoszisztémák biztosításában. Az egyik alapvető paraméter, amely jelentősen befolyásolja e kezelőrendszerek

Tovább »

- 10 %

Most még jobban megéri!

10 % kedvezmény az első Hydro rendelésedből! Iratkozz fel hírlevelünkre és megkapod email-ben a kuponkódot.

Most még jobban megéri!

10 % kedvezmény az első Hydro rendelésedből! Iratkozz fel hírlevelünkre és email-ben kapsz egy 10%-os kuponkódot. 

A lehető legjobb felhasználói élmény miatt weblapunk cookie-kat használ. Az ‘Elfogadás’ gombra kattintva elfogadod a cookie-k használatát. A cookie-kkal kapcsolatban további információt találsz az alábbi linken Adatkezelési tájékoztató.